
Tan sols un 10% dels veïns acudeix sempre a les reunions de la seva Comunitat, registrant un percentatge d'assistència inferior al 50% en el 63% de les convocatòries. Així ho reflecteix l'estudi "Veïns en Comunitat" realitzat per Mútua de Propietaris, l'asseguradora especialista en la propietat immobiliària, en col·laboració amb ICEA, per conèixer el funcionament de les comunitats de veïns a Espanya.
L'estudi revela que en la meitat de les comunitats de veïns (48%) només es realitza una reunió anual, si bé, a major nombre de veïns, major nombre de reunions (en el 32% de les comunitats grans es realitzen tres o més reunions a l'any, davant del 13% de mitjana). Falta d'interès (33%); horaris (24%) i confiança en les decisions dels responsables (19%), són les principals excuses per no anar-hi, encara que un 9,6% també esmenta possibles "conflictes amb els veïns" per no assistir a les convocatòries.
I aquí és on comencen les disputes .... Les reformes comunitàries són la principal causa d'enfrontament entre propietaris (28,9%), seguida per la morositat (24%), els conflictes d'interessos (14,2%), l'ús de zones comunes (11,9 %) i els sorolls (8,8%). Per això, a l'hora d'enumerar les principals qualitats que són necessàries per a una bona convivència figura en primer lloc el respecte (41,6%); l'educació (27,7%); el diàleg (15,6%) i la responsabilitat en la utilització d'espais compartits (11,5%).
Entre les majors preocupacions dels veïns se situen la conservació i el manteniment de l'edifici (38,7%); de nou, la morositat (16,9%), i els veïns molestos (14,2%), sense oblidar aspectes com la seguretat, les derrames, o la contractació d'una bona assegurança de comunitats.
En aquest aspecte el director de Desenvolupament Corporatiu de Mútua de Propietaris, David Grau, ha explicat que per donar solucions a aquestes preocupacions "les companyies d'assegurances hem d'evolucionar oferint una especialització que doni cobertura a les necessitats de manteniment a través de revisions periòdiques que incloguin tota la informació sobre l'estat de conservació de l'immoble per facilitar un diagnòstic, definir accions preventives de sinistres i oferir un estalvi econòmic a la comunitat més enllà de l'assegurança ".
En aquest últim punt, s'observa una alta penetració de l'assegurança de comunitats: nou de cada deu comunitats compten amb una assegurança que cobreix possibles eventualitats. "Hi ha una major conscienciació del valor dels actius immobiliaris i, per això, s'han incrementat les pòlisses que t'ajuden a mantenir la salut del teu edifici", assegura Grau, qui estima que encara hi ha uns 500.000 edificis residencials col·lectius a Espanya sense assegurança, dels 1,9 milions existents.
La contractació d'una assegurança per a la comunitat és una decisió que s'adopta per votació per prop del 74% dels veïns, ja que no és obligatori excepte en les comunitats autònomes de Madrid i València. Per contra, és destacable que només un 32% dels veïns coneix les cobertures de la seva pòlissa, sent les més esmentades els danys per aigua, danys per foc i la responsabilitat civil.
De fet, segons les últimes dades d'ICEA, els sinistres més habituals en les comunitats de veïns són els danys per aigua (81,5%), seguit dels fenòmens atmosfèrics (21%), del trencament de vidres (10%) i de la Responsabilitat civil (8%).
Internet (28%); l'Administrador de Finques (27,7%) i el mediador d'assegurances (16%) són les principals vies per a la contractació d'una assegurança. I és que, els veïns han mostrat altes dosis de confiança en els professionals que gestionen la seva comunitat: un 85% en el cas del president, i un 76% a l'Administrador de Finques.
1223
Guardar