93 487 30 20 / 91 826 40 04

Seleccioni el seu idioma

Comunitats, un ram complex. El valor de l'especialització

Article de César Crespo, subdirector general de negoci de Mútua de Propietaris

L'assegurança de Comunitats pretén cobrir principalment situacions crítiques: incendis, accidents que impliquin responsabilitat civil de la comunitat, i altres catàstrofes. Per això, l'adequada valoració de l'edifici per al correcte assegurament del mateix és essencial.

Una altra característica d'aquest producte és la seva elevada freqüència siniestral, que supera el 120%. Pel que és molt important que la companyia tingui capacitat per donar resposta ràpida i sigui eficient en la gestió dels sinistres, que a més són més complexos que els d'altres rams particulars a causa que, habitualment, un mateix sinistre afecta diversos perjudicats.

Les dues característiques són tècnicament complexes, de manera que l'experiència i l'especialització de la companyia són aspectes molt importants a valorar.

Creiem que les claus d'èxit per tractar aquest tipus d'assegurances són les següents:

  • Tractament dels sinistres.
  • Digitalització i BIG DATA.
  • Experiència de client: assessorament especialitzat, serveis afegits i beneficis per als assegurats.

1- Tractament dels sinistres

La tramitació d'un sinistre de Comunitats és gairebé sempre complexa, ja que sol haver-hi diversos perjudicats. Coordinar perits, professionals i diversos perjudicats pot retardar la finalització de les actuacions. Per això el tenir integrada tota la informació de cada un dels participants i del propi edifici en el sinistre és fonamental perquè la resolució sigui eficient i satisfactòria.

Evidentment, la insatisfacció dels perjudicats copropietaris en la resolució dels sinistres és un dels motius més freqüents en la no renovació de les pòlisses. La inversió que està realitzant Mútua de Propietaris per fer més eficients i digitalitzar tant els processos de negoci com de la informació sobre els edificis assegurats ja estan suposant una reducció dels temps de resolució en gairebé un 20% i una millora de la percepció del servei, el que està millorant notòriament la satisfacció dels assegurats i la ràtio de renovació.

2- Digitalització i BIG DATA

La digitalització és necessària per complir principalment 2 objectius:

  • Reducció de costos a companyies i mediadors, per ser més competitius sense caure en rendibilitat negativa.
  • Accés fàcil i immediat a tota la informació referent a l'edifici per part de tot l’ 'ecosistema assegurador'.

Tots dos objectius ens obligaran a la integració entre sistemes de companyies i ERPs de mediadors, així com els restants intervinents en la cadena de valor: companyies d'assistència, perits, etc.

Aquesta integració ha de permetre l'accés en temps real i de forma senzilla a la informació del sinistre per part de tots els interessats: tramitadors, mediadors, clients...

L'aplicació de la intel·ligència de negoci a través de BIG DATA per millorar l'eficiència tècnica de les companyies és fonamental. Aprofitar la nostra experiència i les dades que coneixem sobre les comunitats assegurades és imprescindible per ajustar la prima a l'estat real dels edificis.

Això és el que permet distingir a les companyies especialistes en riscos immobiliaris.

3- Experiència de client

Al final el més important és que el client obtingui una millor experiència de client pel fet d'estar assegurat en una companyia especialitzada. Aquesta especialització permet oferir:

  • Serveis afegits i avantatges per als assegurats:

Diferenciar-davant del client final ens porta a oferir serveis que van més enllà del concepte de cobertura de risc. Serveis específics que proporcionin estalvis a les comunitats i millorin la salut dels edificis: anàlisi dels consums energètics, tramitació i gestió de subvencions, Inspeccions Tècniques de l'Edifici, Certificats d'Eficiència Energètica i Dossier de la Vida de l'Edifici.

Altres beneficis que pot aportar una companyia especialitzada és oferir una assegurança de la llar que complementi l'assegurança de la Comunitat, evitant duplicar cobertures i facilitant la gestió dels sinistres.

  • Assessorament especialitzat. Compartir amb els mediadors professionals la nostra experiència i especialització, a més dels nostres serveis tècnics, repercuteix en un assegurat ben aconsellat a l'hora de tractar un risc complex com pot ser una comunitat de propietaris. Alhora permet diferenciar també al mediador, que recolzat per una companyia especialitzada pot oferir una venda de més qualitat.

Christopher Bunzl participa al CEO panell d’INSURANCE INNOVATION & TALENT TRANSFORMATION

La gran trobada del sector assegurador organitzada per Community of Insurance, el passat 20 d'abril, sota el títol Insurance Innovation & Talent Transformation es va celebrar a l'Hotel Hesperia de Madrid davant 255 assistents; un extraordinari esdeveniment internacional al llarg del qual es van donar a conèixer les claus del creixement futur de la indústria asseguradora a través de la innovació, la tecnologia i el talent.

Patrocinat per Everis, Microsoft, Zurich, DAS Internacional, Mútua de Propietaris, Gistek Insurance Solutions, i Novidea, amb entitats col·laboradores com NTT Data, Swiss Re, ServiZurich i el Col·legi de Mediadors de Madrid i BCC i amb les escoles de negoci Esade, Deusto i IESE.

Amb el focus posat en les noves tecnologies, les startups ja consolidades i en les emergents i els seus impactes en la realitat de les empreses, com els afecta i com les transformarà en un entorn econòmic com el que tenim i en què previsiblement ens espera.

Destacats experts asseguradors, consultors i tecnòlegs internacionals i espanyols van analitzar i van exposar les seves idees i estudis sobre la realitat tecnològica, tendències, i iniciatives preses a fi de preparar-nos per la 4a Revolució Industrial, - Digital - i els seus previsibles efectes en el sector assegurador.

En aquest entorn, destacats professionals van impactar a l'auditori amb conceptes com la intel·ligència artificial, big data, revolució sociocultural, robòtica, biologia artificial, telepresència, impressió 3D, digital Workforce, etc., i com canviarà el món empresarial, assegurador i laboral en el futur més proper.

L'acte va ser presentat per Luis Badrinas, CEO & Partner de Community of Insurance i va comptar amb ponents d'altíssim nivell com Ángel Gutiérrez Borjabad, Xavier Tuduri, Bruno Abril, Sílvia Leal, Raimond Nol, Akifumi Nakajo, Yosef Kaplan, Unai Bravo, Oswaldo Lorenzo , Marc Alba, Flora García Taula, Bruce Hodkinson, Christopher Bunzl, Elena Jiménez Andrade, Jordi Rivera, Eva Eguiguren i Francisco Loscos.

Saber quan ha de passar la ITE meu edifici i no morir en l'intent

La publicació del reglament d'Inspeccions Tècniques de l'Edificació [ITE], i més recentment, dels Informes d'Avaluació de l'Edifici [IEE], han estat un avanç MAJÚSCUL pel que fa al manteniment i cura del parc immobiliari espanyol. No hi havia, fins ara, cap reglament que obligués als propietaris dels edificis a revisar, mantenir i cuidar el lloc en el qual vivim.

La primera normativa que es va publicar va ser la relativa a les ITE’s. Va néixer com una normativa estatal, però ja en el redactat de la norma, s'establia que les diferents Comunitats Autònomes, Províncies, Municipis podien publicar normes d'aplicació específica. I aquí és, precisament, on comença el problema.

Es va passar de no tenir pràcticament cap normativa relacionada amb el manteniment dels edificis, a tenir-ne diverses que en moltes ocasions se solapaven (l'Estatal, la de les Comunitats Autònomes i, en ocasions, la dels Municipis...) Sempre primava la més propera, però per descomptat aquesta multiplicació de normatives va dificultar la comprensió per part dels propietaris immobiliaris espanyols.

I així és com Espanya va passar a tenir vigents més de 100 normatives diferents relatives a les ITE's en territori espanyol. Així, saber si l'edifici en el qual teníem la nostra llar havia de passar la ITE, quan i com, era més un trencaclosques que una altra cosa.

Just en aquesta situació de semi-caos normatiu, es va publicar la normativa relativa als INFORMES D'AVALUACIÓ DE L'EDIFICACIÓ, aprovada el passat octubre de 2015, en el qual de forma resumida, s'obligava a les edificacions espanyoles a no només realitzar la ITE, sinó que també s'havia d’ampliar l'informe amb una Anàlisi d'Accessibilitat (ACC) més un Certificat d'Eficiència Energètica de l'Edifici (CEEE). Resumint:

IEE = ITE + ACC + CEEE

És a dir, la norma estatal s'estableix com una normativa bàsica, però que sense perjudici a aquesta, pot existir normativa autonòmica o municipal que la desenvolupi.

La realitat és que a data d'avui, tant per a les persones interessades (els habitants dels edificis) així com per als tècnics que realitzen aquest tipus d'informes a nivell estatal, és complex tenir totes les normatives controlades per a tots els municipis i / o províncies i / o comunitats autònomes.

Hi ha algunes webs oficials en què s'intenta recopilar informació de totes les normatives vigents, i si bé és un gran exercici, a causa de l'enorme quantitat de normatives, no sempre està actualitzada al 100%, (http: //www.iteweb. és /).

Com que està en l'ADN de MÚTUA DE PROPIETARIS tenir cura dels edificis, i tenir cura de la gent que viu en ells (som Especialistes en la Protecció i la Salut de l'Edifici), a continuació us mostrem una petita guia de les normatives d'aplicació de algunes ciutats d'Espanya, juntament amb els anys de construcció en els que s'han de passar les ITEs / IEE 's per al 2016 i el 2017:

http://blog.mutuadepropietarios.es/site/wp-content/uploads/2016/03/ite2-2.jpg
http://blog.mutuadepropietarios.es/site/wp-content/uploads/2016/03/ite3.jpg

Per descomptat, si necessiteu informació relativa a altres punts de la península, no dubteu en posar-vos en contacte amb nosaltres. Intentarem ajudar-vos a "descobrir" la normativa d'aplicació en el vostre edifici.

Signat: Borja Ribas, Director d'Àrea Informes i Projectes d’Ingenium, Grup Mútua de Propietaris

Les pòlisses de Mutua de Propietaris van créixer un 5% l'any 2015

Amb un increment en facturació del 0,74%, l'asseguradora va obtenir uns beneficis abans d'impostos de 10,2 milions d'euros durant el passat exercici. L'asseguradora Mútua de Propietaris, especialista en la Protecció i la Salut de la propietat immobiliària, va tancar l'exercici 2015 amb un creixement en pòlisses del 5,34% motivat per la diversificació del seu negoci en els rams de Llar i Impagament de Lloguers.

En relació al volum de negoci, Mútua de Propietaris va aconseguir els 77,8 milions d'euros, la qual cosa suposa un creixement del 0,74% respecte a l'any anterior, i uns beneficis abans d'impostos de 10,2 milions d'euros.

Una evolució positiva marcada per una estratègia d'expansió territorial, inversió en tecnologia i innovació en productes, que l'ha dut a incrementar el creixement en primes en una mitjana del 3,4% en els últims cinc anys.

Amb 90.000 mutualistes i gairebé 60.000 edificis assegurats, la composició de la cartera de Mútua de Propietaris per rams reflecteix el predomini del ram de Multirisc de Comunitats, en el qual Mútua de Propietaris ocupa les primeres posicions a Catalunya, tant en volum total de primes com en negoci de nova producció, i el cinquè lloc en el conjunt d'Espanya, amb una quota de mercat del 8,04%, segons dades d'ICEA.

També ocupen posicions cada vegada més notables les assegurances de la Llar i d'Impagament de Lloguers, en el que Mútua de Propietaris va ser pionera, que van créixer un 8% i un 18% en primes respecte al 2014.

Durant 2015 la sinistralitat es va reduir en 3,5 punts percentuals respecte a l'exercici 2014, mantenint-se en un excel·lent nivell. Aquests bons resultats corresponen a l'absència de sinistres punta i a un entorn meteorològic benigne durant l'any, així com a les innovacions tecnològiques i operatives introduïdes en el 2015, com per exemple la nova eina digital de gestió de peritatges.

Finalment, el rati de Solvència de Mútua de Propietaris obtingut ja conforme a la nova normativa de Solvència II, ascendeix al 270% segons l'últim càlcul realitzat, és a dir, 2,7 vegades el capital requerit, havent-se conclòs durant 2015 la implantació de la normativa europea Solvència II, la qual cosa ha suposat una oportunitat per millorar la gestió de la companyia i reforçar el seu compromís de transparència i solidesa amb els clients.

Objectius 2016

La previsió de creixement per a l'exercici 2016 se situa en un 3% i es preveu seguir augmentant el grau de penetració en tota la geografia espanyola, a més de buscar oportunitats de creixement inorgànic. En el 2016 Mútua de Propietaris continuarà la implantació del seu Pla Estratègic, que inclou una inversió en tecnologia superior als 6 milions d'euros entre 2014 i 2017.

Fruit d'aquesta transformació tecnològica és la digitalització dels seus sistemes de gestió de peritatges, que redueixen en un 40% els temps de gestió, o la incorporació a la seva pòlissa per a Comunitats d'un innovador Dossier de Vida de l'Edifici que recull tota la informació sobre l'estat de conservació del mateix, així com recomanacions de millora.

Mútua de Propietaris i el Col·legi de Mediadors de València renoven el seu protocol de col·laboració i la companyia presenta el nou delegat de la Zona de Llevant

La companyia Mútua de Propietaris i el Col·legi de Mediadors d'Assegurances de València han renovat el protocol de col·laboració que uneix a la institució col·legial amb l'asseguradora. El director general de Mútua de Propietaris, Christopher Bunzl, i la presidenta del Col·legi de València, Mónica Herrera, van signar aquest conveni de col·laboració durant el Foro Internacional del Seguro, en el marc de Forinvest, a València. Mútua de Propietaris manté un acord de col·laboració amb el Col·legi des de l'any 2011, i durant la trobada les dues parts van manifestar la seva intenció de continuar aquesta vinculació en els mateixos termes, donada la cordialitat que presideix la relació.

A més, en aquesta trobada també es va aprofitar per presentar el nou delegat de la Zona de Llevant de la companyia, José Joaquín Sánchez Olivares.